عقد نافذ و غیر نافذ

عقد نافذ و غیر نافذ

در این مقاله آشنا میشوید با: عقد نافذ و غیر نافذ، اثرات حقوقی عقد، عقد نافذ و غیر نافذ چیست. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تعریف عقد نافذ و عقد غیر نافذ

براساس تعریف مربوط به عقد صحیح می‌توان گفت که عقد صحیح شامل نافذ و صحیح شامل غیر نافذ و عقد باطل می‌گردد.

یکی از مهم ترین شرایط صحت معامله، قصد و رضایت طرفین معامله است. بنابراین معامله بدون رضایت و قصد، درست و کامل نخواهد بود. مثل معامله در حالت مستی. برای مشاوره حقوقی قراردادها، می توانید با وکیل قرارداد در تماس باشید.

پس گاهی قرارداد به صورتی منعقد می شود که طرفین قصد معامله ندارند که این معامله به طور کلی باطل است.

گاهی طرفین رضایت برای انجام معامله ندارند ولی قصد دارند که این معامله غیرنافذ است.

عقد نافذ چیست

عقد نافذ: عقدی صحیح است که شرایط صحت معامله به طور دقیق در آن رعایت شده و به طور قانونی منعقد شده است.

بنابراین، اثر حقوقی دارد. یعنی باید تمامی تکالیف و تعهدات موجود در قرارداد اجرا شود و برای هر کدام از طرفین در این موضوع حق و تکلیف ایجاد می‌شود. به این امر، نفوذ در قرارداد نیز گفته می‌شود.

عقد غیر نافذ چیست

عقدی غیر صحیح است که عدم شرایط صحت در آن به اندازه‌ای نیست که موجب بطلان آن شود. حتی این نقص به گونه‌ای است که امکان برطرف کردن دارد و پس از رفع آن، عقد صحیح خواهد بود.

عدم نفوذ در قرارداد مربوط به قسمتی از شرایط صحت معامله یعنی رضایت طرفین است.

یعنی اگر فردی با اکراه معامله نماید و یا اگر شخصی مال کسی دیگر را بدون اذن او معامله کند (عقد فضولی)، این عقد غیر نافذ است، اما باطل نیست.

در واقع، این مورد حالتی از بطلان عقد است که موجب اثر نداشتن قرارداد می‌شود. اما هر زمان که فرد ناراضی رضایت دهد، قرارداد اثر حقوقی خود را پیدا خواهد کرد.

در حقوق به قراردادی که کامل منعقد نشده است، قرارداد غیرنافذ می گویند.

عقد نافذ و غیر نافذ

اثرات حقوقی عقد چیست؟

نفوذ به معنای اثر داشتن است.

در عالم حقوق نیز وقتی گفته می شود عقدی نافذ است. به این معنی است که قرارداد در شرایط قانونی منعقد شده است. از این رو دارای اعتبار است و می تواند اثر حقوقی داشته باشد.

سوال پیش آمده این است که اثر حقوقی داشتن نافذ و غیرنافذ به چه معناست؟

اثر حقوقی یعنی این که تعهدات ذکر شده در قرارداد. و هم چنین حقوق و تکالیف قانونی ناشی از یک قرارداد، باید اجرا شود. به عبارتی قرارداد منشا به وجود آمدن حق و تکلیف برای طرفین آن شده است.

برای مشاوره حقوقی قراردادها، می توانید با وکیل قرارداد در تماس باشید.

عقد نافذ و غیر نافذ

عدم نفوذ عقد به چه معناست؟

در مقابل نفوذ، عدم نفوذ قرار دارد. عدم نفوذ مربوط به زمانی است که قرارداد نمی تواند اثر حقوقی داشته باشد. گفتیم وقتی کسی قصد بستن قراردادی را دارد باید برای این کار رضایت داشته باشد.

اما گاهی پیش می آید که به علتی عقد با رضایت کامل منعقد نشده است؛ مثل عقد اکراهی که در آن فرد با اکراه قرارداد را پذیرفته است. غیر نافذ به معنای عام، به هر عقدی گفته می‌شود که دارای اثر حقوقی نباشد. غیر نافذ به معنای خاص، عقدی ناقص است که قابلیت کمال دارد و با ضمیمه شدن رضای بعدی، حیات حقوقی می‌یابد.

نبود قصد باعث باطل شدن عقد می شود اما نبود رضایت باعث عدم نفوذ آن خواهد شد. در این قسمت به تاثیرات عقود می پردازیم.

عقد غیر نافذ چه اثراتی دارد؟

قانون گذار تعیین حکم عقد غیرنافذ را به اجازه و رد کسی که رضایت او کامل نبوده است موکول کرده است.

مثلا در معامله با اکراه، مالک یا فرد اکراه شده می توانند با پذیرش معامله آن را قبول و با عدم قبول، آن را رد کنند. به این ترتیب حکم معامله غیر نافذ از قرار زیر خواهد بود:

قبول معامله: که منجر به صحت عقد می شود و باعث می شود که قرارداد غیر نافذ از روزی که عقد بسته شده. صحیح تلقی شود و از همان روز اثر حقوقی داشته باشد.

رد معامله: رد قرارداد غیر نافذ آن را از بین می برد و باعث می شود دیگر چیزی از عقد باقی نماند.

با رد عقد غیر نافذ، آثار حقوقی قرارداد از روز اول انعقاد آن، از بین می رود.

اثر قبول عقد غیر نافذ از تاریخ به ایجاد قرارداد است.

مثلا اگر در معامله فروش ملک، بعدا مالک آن را قبول کند، خریدار از روز اول مالک محسوب می شود نه از تاریخی که مالک قبلی تایید کرده است.

در صورت تمایل به مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه وکلای مجرب و کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه بدوی و تجدیدنظر تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، میتوانند آنرا برای شما تنظیم نمایند و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به ایشان، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از خدمات حقوقی استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک مجرب، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل در زمینه دعاوی خانوادگی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی خانوادگی گذاشته اند. پنج وکیل در زمینه دعاوی کیفری دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی کیفری است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *