گواهی حصر وراثت

گواهی انحصار وراثت

در این مقاله آشنا میشوید با: با گواهی انحصار وراثت، مرجع صدور گواهی انحصار وراثت، درخواست گواهی انحصار وراثت، مدارک لازم برای گواهی انحصار وراثت، اعتراض به گواهی انحصار وراثت، انواع گواهی انحصار وراثت، طبقات ارث. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 گرفتن گواهی حصر وراثت

هر کسی که فوت می‌کند باید بعداز فوت شخص اقداماتی را انجام داد مورد اول اینکه ورثه او مشخص شود و مورد دوم میزان سهم الارث آن‌ها تعیین گردد. به گواهی‌ای که مشتمل بر تعیین وراث و سهم الارث آن‌ها می‌باشد، گواهی انحصار وراثت می‌گویند.

گواهی انحصار وراثت

مرگ واقعه‌ای است که آثار و تبعات حقوقی دارد، از جمله انتقال دارایی متوفی به وراث است و برای اینکه تمامی دارایی ها و اموال منقول و غیرمنقول متوفی در بین وراث و طلبکاران به عدالت تقسیم گردد پیش مقدمه مراحل قانونی واداری آن گرفتن گواهی انحصار وراثت می باشد.

مرجع صدور گواهی انحصار وراثت

طبق قانون مرجع صدور گواهی انحصار وراثت آخرین محل اقامتگاه متوفی می باشد یعنی اینکه مهم نمی باشد که اموال و دارایی های متوفی در کجا یا کدام شهر می باشد یا وراث در شهر دیگری زندگی می کنند هیچ کدام از این ها ملاک نمی باشد قانون فقط ملزم کرده است در این مورد گواهی انحصار وراثت در آخرین محل اقامت متوفی صادر می گردد.

درخواست گواهی انحصار وراثت

چه اشخاصی مجاز به گرفتن این گواهی هستند. در پاسخ باید بگوییم هرکدام از ورثه یا هر ذی نفع دیگری می‌تواند درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف کند فرض کنید شخصی از متوفی بابت چکی طلبکار بوده و وراث به عمد اقدام برای جهت اخذ گواهی انحصار وراثت نمی‌کنند از طرفی برای اقامه دعوی برای طلب باید، انحصار وراثت به دادگاه، علاوه بر مستندات طلب، ارائه کند که در این راستا طلبکار می‌تواند از شورای حل اختلاف با ارائه مستندات تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت کند.

مدارک لازم برای گواهی حصر وراثت

اصل گواهی فوت و کپی برابر اصل آن.که بعد از فوت متوفی علت و تاریخ فوت در درگاه الکترونیک اداره ثبت احوال، ثبت می شود و بعد از ابطال شناسنامه گواهی فوت صادر می شود و به وراث داده می شود.

اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی برابر اصل همه وراث و اگر همسر متوفی باردار باشد و پای جنین و فرزندی هم در میان باشد باید قید گردد.

استشهادیه محضری که فرمی مخصوص می باشد و از شورای حل اختلاف باید آن را تهیه نمود که در آن استشهادیه نام تمامی وراث و همسر متوفی در آن درج می گردد و به همراه کلیه مدارک وراث باید توسط دو الی سه نفر از شاهدینی که متوفی و وراث را می شناختند در دفتر اسناد رسمی ثبت و توسط دفتردار اسناد رسمی گواهی امضا شود.

گواهی انحصار وراثت

لیست کلیه اموال و دارایی متوفی که به اداره دارایی محل سکونت متوفی باید داده شود و گواهی صادر شود که در این مرحله صرفا مشخصات متوفی و اموال و دارایی‌های وی در فرم مخصوصی به اداره دارایی اعلام می‌شود و نیازی به پرداخت مالیات نیست.

عقدنامه و یا رونوشت متوفی و درصورت وجود وصیت نامه آن ها هم باید باشد. برای مشاوره حقوقی ارث، می توانید با وکیل ارث در تماس باشید.

اعتراض به گواهی حصر وراثت

هر شخصی می تواند به گواهی مذکور اعتراض داشته باشد که مادر این جا به شما خواهیم گفت چه اشخاصی می توانند به گواهی انحصار وراثت اعتراض کنند.

بعد از طی کردن مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت و صدور گواهی، دو گروه از افراد می‌توانند به این موضوع اعتراض کنند. دادستان قضایی در صورتی‌ که تشخیص دهد متوفی ورثه‌ای ندارد و درخواست انحصار وراثت بی‌اساس است، می‌تواند به انحصار وراثت اعتراض کند.

همچنین در صورتی‌ که فرد دیگری ادعا کند که وارث فرد متوفی است می‌تواند اعتراض خود به تقسیم ارث را اعلام کند. این دو گروه می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و درخواست تجدیدنظر داشته باشند.

طبقات ارث

فردی که فوت می شود معمولا وراثی دارد که آن وراث طبق قانون مدنی به سه دسته تقسیم شده و از متوفی ارث می برد.

  • وراث طبقه اول که شامل پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد می‌باشد.
  • وراث طبقه دوم که شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها خواهد بود.
  • وراث طبقه سوم که شامل عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها می‌باشد.

گواهی انحصار وراثت

به طور کلی در مورد ارث همسر متوفی در کنار همه طبقات همزمان ارث می برند، همسر جز لاینفک در ارث محسوب می شود و در صورت وجود هرکدام از طبقات همسر نیز همراه با آنها ارث می برد.

مدنظرتان باشد که اگر در هر کدام از این طبقه بندی‌ها حتی یک نفر از ورثه در قید حیات باشد هیچ ارثی به دیگر طبقات تعلق نخواهد گرفت.یعنی با وجود طبقه بالاتر طبقه پایین از ارث محروم می شوند.

و اگر مرد بیش از یک زن دائم داشته باشد همگی آن ها باهم یک هشتم ارث می برند.

انواع گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت محدود که این نوع گواهی زمانی صادر می شود که کل اموال و دارایی متوفی 50میلیون تومان یا پایین تر از این مبلغ باشد که حدود 10روز کاری صدور آن زمان می برد. برای مشاوره حقوقی ارث، می توانید با وکیل ارث در تماس باشید.

گواهی نامحدود این نوع گواهی برخلاف گواهی محدود باید کل اموال و دارایی متوفی بیش از 50میلیون تومان باشد و اینکه مدت زمان صدور این گواهی حدودا بیش از 40روز می باشد زیرا برای اینکه فردای روز مدعی نسبت به اموال و دارایی متوفی پیدا نشود یک مرتبه در روزنامه رسمی نشر آگهی می شود که خود این آگهی حدود یک ماه زمان بر می باشد.

در صورت هرگونه مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه مشاوره با وکیل کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه، تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، میتوانند آنرا برای شما تنظیم نمایند و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به ایشان، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند. مشاوره حقوقی آنلاین بهترین روش جهت مشاوره با وکیل پایه یک است.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از مشاوره حقوقی با وکیل استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل ملکی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی ملکی گذاشته اند. پنج وکیل اداره کار در زمینه دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی اداره کار است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران، مشاوره با وکیل های مجرب و با تجربه، بهترین وکیل پایه یک در تهران و شهرستان، مجرب ترین وکیل خاورمیانه، باهوش ترین وکیل پایه یک دادگستری، آدرس دفتر وکالت در تهران، مشاوره با وکیل پایه یک تهران و شهرستان، وکیل مجرب، بهترین وکیل آنلاین در تمام نقاط ایران، شماره وکیل با تجربه در تمام منطقه های تهران، شماره وکیل پایه یک دادگستری شهرری و شمیرانات، مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل، عریضه نویسی آنلاین با با تجربه ترین وکلای ایران، وکیل دادگستری خوب، مشاوره با وکیل دادگستری تهران، وکیل تهران فوری، مشاوره حقوقی فوری و ارزان، فوری ترین و ارزان ترین تنظیم دادخواست، مشاوره حقوقی با وکیل، مشاوره حقوقی تصویری، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی شبانه روزی، مشاوره حقوقی فوری، پادکست ایرانی، پادکست فارسی، پادکست واقعی، پادکست رایگان، پادکست جدید، پادکست کیفری، پادکست حقوقی، خفاش شب، فرید بغلانی، فیلم اعدام محمد بیجه در پاکدشت، عکس خفاش شب، لحظه اعدام محمد بیجه، پادکست های جنایی، پادکست جنایی رایگان، پادکست جنایی جدید را با دادپویان دنبال کنید.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *