اعتیاد جرم است یا بیماری؟

اعتیاد جرم است یا بیماری؟

در این مقاله آشنا میشوید با: اعتیاد جرم است یا بیماری، اعتیاد چیست، تعریف اعتیاد، اعتیاد یک بیماری زیستی، اعتیاد جرم نیست یک بیماری است، معتاد مجرم نیست بیمار است، اعتیاد بیماری و مجازات افراد معتاد مطابق قانون. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

برای مشاور حقوقی در مورد اعتیاد و مواد مخدر، می توانید با وکیل مواد مخدر در ارتباط باشید.

اعتیاد چیست؟

اعتیاد (همچنین: خوگری) حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی، طبیعی دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می‌شود. هرچند ضعف اراده، خود بیماری نیست ولی به علت عوارضی که بر دستگاه عصبی مرکزی شخص ایجاد شده به عنوان بیماری فرض می‌شود و این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم رفتار، باعث تکرار آن رفتار می‌گردد.

بیماری اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به نظام، انگیزش، و حافظه را در مغز دچار اختلال کرده، و اختلال در این سیستم‌ها در مغز باعث بروز عوارض بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، اجتماعی و روانی می‌گردد. به شخصی که درگیر این اختلال عصبی باشد (معتاد) می‌گویند.

برای مشاوره کیفری، می توانید با وکیل کیفری در تماس باشید.

تعریف اعتیاد

اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی است. عوامل متعددی در اتیولوژی سو مصرف و اعتیاد موثر است که در تعامل با یک دیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند. عوامل موثر بر فرد، محیط فرد و عوامل اجتماعی، عوامل درهم بافته‌ای هستند که بر یک دیگر تاثیر می‌ گذارند. درک کلیه علل و عوامل زمینه‌ای موجب می‌شود تا روند پیشگیری، شناسایی، درمان و پیگیری به طور هدفمند طرح ریزی شود. یک پدیده زیستی است که به ارگانیسم امکان می‌دهد تا خود را تدریجا با پاره‌ای از مواد سمی سازش دهد و مصرف روزمره مقادیری از این مواد را که برای ارگانیسم معمولی کشنده است تحمل نماید.

اعتیاد جرم است یا بیماری؟

حالتی است که استعمال متوالی یا متناوب مواد مخدر در فرد ایجاد می‌کند. با استعمال مواد مخدر تحریک پذیری سلولهای عصبی افزوده شده و در نتیجه داروی بیشتری لازم است که آن را به حالت تعادل بازگرداند. مسمومیت حاد یا مزمنی است که مضر به حال شخص و اجتماع است و زائیده مصرف داروی طبیعی یا صنعتی است.

اعتیاد یک بیماری زیستی

وقتی گفته می‌شود اعتیاد یک بیماری زیستی است به معنایی است که احتمال دارد برخی از عوامل زیستی و جسمی باعث شده اند که فرد گرایش به مصرف مواد داشته باشد.

به عنوان مثال: بیماری‌های جسمی مانند: دیسک کمر، درد پا، دیابت، آرتروز، ورم معده، فشار خون بالا، مجروحیت، حساسیت مفصلی، کاهش وزن، آسم، درد عادت ماهیانه، سرماخوردگی، شکستگی دست و پا، درد کلیه، کمردرد، درد دست و پا، استخوان درد، سکته مغزی، سکته قلبی، قطع اعضا و اختلالاتی در ترشح هورمون‌های غدد و انتقال دهنده‌های سیستم اعصاب مرکزی، می‌تواند عاملی برای گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر باشد.

هم چنین لازم است یادآور شویم وقتی گفته می‌شود که اعتیاد یک بیماری زیستی و جسمی است، به این معنا می باشد که فرد دچار وابستگی جسمی شده و هر زمان که مصرف خود را قطع کند، علایمی مانند: درد عضلانی، پرش عضلانی، آب ریزش بینی، عطسه، اسهال، استفراغ، بی خوابی و… در فرد ایجاد می‌شود که این علایم با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اعتیاد جرم نیست یک بیماری است

از نظر متخصصان و محققان در عرصه بیماری اعتیاد و افراد معتاد، اعتیاد نه مشکل اخلاقی و نه ضعف اراده است، بلکه یک بیماری جسمی و روانی با پیامدهای اجتماعی است. متاسفانه جامعه ما هنوز نپذیرفته است که اعتیاد جرم نیست یک بیماری است.

با عوض شدن نگاه مسئولان و متخصصان به مسائل اجتماعی از جمله مساله اعتیاد، فرد معتاد از یک مجرم به فردی بیمار تبدیل شده است که با دادن خدمات ترک اعتیاد به این افراد می توان آن ها را از این معضل، نجات داد. مصداق و نمونه این چرخش دیدگاه را به خوبی در شعارهایی مانند «اعتیاد جرم نیست یک بیماری است» می توان مشاهده کرد.

با عوض شدن تعریف اعتیاد از جرم به بیماری و دستگاه مسئول برخورد با آن، نوع برخورد با معتادان نیز از برخورد قهر آمیز به برخورد ترحم آمیز و حمایت شونده در سمت و سوی درمان تبدیل شده است.

معتاد مجرم نیست بیمار است

گرفتار شدن در دام اعتیاد معضل و دردی اجتماعی است که مجرم دانستن کسانی که در این بلا دست و پا می زنند، نه تنها مشکلی از جامعه را حل نمی کند بلکه به پیچیده تر شدن موضوع نیز می انجامد. 

شاید همه ما وقتی با یک معتاد برخورد می کنیم، در نگاه اول او را به عنوان یک متهم می نگریم، اما وقتی از گذشته و جایگاه برخی از افرادی که در این دام گرفتار آمده اند، آگاه می شویم به طور قطع نسبت به این نوع اندیشیدن تجدید نظر خواهیم کرد و در می یابیم که معتاد مجرم نیست بیمار است.

اعتیاد جرم است یا بیماری؟

پدیده اعتیاد مانند دیگر معضلات اجتماعی راه حل هایی جز برخورد قهری دارد و اگر به واقع بخواهیم در راه نجات معتاد گام برداریم، نخستین اقدام می تواند داشتن نگاه طبیبانه به وی باشد. اگر معتقدیم که نجات معتاد، نجات جامعه است باید واقعا دیدگاه خودمان این باشد که معتاد مجرم نیست بیمار است، پس باید به الزامات نجات او پایبند باشیم و با فراهم کردن شرایط برای ترک اعتیاد به همراه برگزاری جلسات و خدمات روان شناسی و خدمات روان پزشکی برای فرد بیمار، همزمان جسم و روح گرفتار در دام اعتیاد را مداوا کنیم.

اعتیاد بیماری

کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند بیشتر در معرض بیماری های مزمن و حاد قرار می گیرند. اعتیاد بیماری های خونی مانند ایدز و هپاتیت را به همراه دارد و رایج ترین علت مرگ در بین افراد مبتلا به این بیماری است. برخی از رایج ترین بیماری هایی که سلامتی افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند به شرح زیر می باشد: 

اچ آی وی و ایدز، هپاتیت، عوارض قلبی عروقی، مشکلات دستگاه تنفسی، آسیب های کلیه و کبد، مشکلات مغز و اعصاب، مشکلات بهداشت روانی، سرطان، عوارض مخرب دوران بارداری.

فرد معتاد بیمار است با او مهربان باشیم

حمایت خانوادگی و رفتار درست با معتاد نقش پررنگی در بهبود و افزایش موفقیت فرد دارد. هرچند آگاهی از اعتیاد اطرافیان به‌ ویژه یکی از اعضای خانواده اضطراب و تنش فراوانی به انسان وارد می‌کند اما باید رفتار صحیح با فرد معتاد را شناخت و باید بدانیم که فرد معتاد بیمار است با او مهربان باشیم.

برای ارتباط گرفتن با فرد معتاد به جای این که از خود رفتار خشن و تندی نشان بدهیم بهتر است هیجانات منفی خود را کنترل کرده و احساساتمان را مدیریت کنیم تا با رفتار پرخاش گرانه، فرد معتاد را طرد نکنیم.

معتادان را دریابید

فرد معتاد مجرم نیست بلکه اعتیاد تنها یک بیماری است که فرد به دلیل برخی عوامل درونی و محیطی به آن مبتلا شده است. اگر با نگاه کردن به اعتیاد افراد معتاد به عنوان بیماری معتادان را دریابید و در صدد رفع مشکل آن ها باشید، به حتم نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

اعتیاد نوعی بیماری است، این بیماری به مانند بسیاری از بیماری‌ های دیگر در ابتدا با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد و در صورت ابتلا نیز با اقدامات درمانی می‌توان آن را از بین برد. 

به حتم اطلاع‌ رسانی در پیشگیری از رخدادهای منفی اجتماعی تاثیر به سزایی خواهد داشت و مساله اعتیاد نیز از این قاعده مستثنا نیست، بالابردن سطح آگاهی‌ ها در خانواده می‌تواند تا حد بسیار زیادی از معتاد شدن عضو خانواده جلوگیری کند.

مجازات افراد معتاد مطابق قانون

ماده (۱۵) قانون مبارزه با مواد مخدر در وهله اول تکالیفی را بر عهده اشخاص معتاد گذاشته است مبنی بر اقدام به ترک. لیکن چنان چه از این تکالیف قانونی سرپیچی کنند، مشمول پیگرد های قانونی خواهند شد.

این تکالیف به شرح زیر می باشند:

  • معتادین ابتدا مکلفند به مراکز مجاز دولتی، غیر دولتی یا خصوصی و یا سازمان ‌های مردم ‌نهاد درمان و کاهش آسیب، مراجعه نموده و اقدام به ترک اعتیاد کنند.
  • سپس از این مراکز گواهی تحت درمان بودن و کاهش آسیب دریافت کنند.
  • همچنین مکلفند از هرگونه تجاهر (استعمال مواد مخدر در ملا عام و تظاهر به اعتیاد) خودداری نمایند.
  • پس از درمان و خروج از این مراکز نیز این اشخاص مکلفند در صورت تشخیص مراکز درمانی و تایید مراجع قضایی تکالیف مراقبتی را اجرا نمایند.

در صورت هرگونه مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکیل آنلاین یا وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه مشاوره با وکیل کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه، تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، وکیل میتواند آنرا برای شما تنظیم نماید و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به وکیل انلاین، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند. مشاوره حقوقی آنلاین بهترین روش جهت مشاوره با وکیل پایه یک است.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از مشاوره حقوقی با وکیل استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل ملکی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی ملکی گذاشته اند. پنج وکیل اداره کار دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی اداره کار است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

مهم ترین مقالات حقوقی دادپویان شامل: طنز حقوقی، رادیو حقوقی، کلیپ حقوقی، پکیج حقوقی، بسته حقوقی، بیمه حقوقی، فیلم حقوقی است که میتوانید در سایت حقوقی دادپویان مطالعه نمایید.

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران، مشاوره با وکیل های مجرب و با تجربه، بهترین وکیل پایه یک در تهران و شهرستان، مجرب ترین وکیل خاورمیانه، باهوش ترین وکیل پایه یک دادگستری، آدرس دفتر وکالت در تهران، مشاوره با وکیل پایه یک تهران و شهرستان، وکیل مجرب، بهترین وکیل آنلاین در تمام نقاط ایران، شماره وکیل با تجربه در تمام منطقه های تهران، شماره وکیل پایه یک دادگستری شهرری و شمیرانات، مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل، عریضه نویسی آنلاین با با تجربه ترین وکلای ایران، وکیل دادگستری خوب، مشاوره با وکیل دادگستری تهران، وکیل تهران فوری، مشاوره حقوقی فوری و ارزان، فوری ترین و ارزان ترین تنظیم دادخواست، مشاوره حقوقی با وکیل، مشاوره حقوقی تصویری، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی شبانه روزی، مشاوره حقوقی فوری، پادکست ایرانی، پادکست فارسی، پادکست واقعی، پادکست رایگان، پادکست جدید، پادکست کیفری، پادکست حقوقی، خفاش شب، فرید بغلانی، فیلم اعدام محمد بیجه در پاکدشت، عکس خفاش شب، لحظه اعدام محمد بیجه، پادکست های جنایی، پادکست جنایی رایگان، پادکست جنایی جدید را با دادپویان دنبال کنید. ضمنا شما میتوانید از طنز حقوقی، کلیپ حقوقی، کلیپ کیفری، کلیپ جنایی، کلیپ قانونی، کلیپ قانون، رادیو حقوقی هم در قسمت رادیو استفاده کنید. امیر هاشمی مدیر سایت موسسه حقوقی دادپویان است. اینستاگرام حقوقی و اینستاگرام وکیل را هم دنبال کنید. استفاده از طنز هم موجب خوشحالی شما خواهد شد.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *