شکایت کیفری ترک انفاق

شکایت کیفری ترک انفاق

در این مقاله آشنا میشوید با: شکایت کیفری ترک انفاق، وظایف زن در قبال مرد، تمکین عام، تمکین خاص، جرم ترک انفاق، ترک منزل از طرف زن، ترک نفقه فرزند، نفقه فرزند بالای 18 سال، نفقه اقارب. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

معنی ترک انفاق

در ابتدا ما برای این که معنی ترک انفاق را بشکافیم ابتدا باید پیش نیاز آن که نفقه می باشد را تعریف کنیم.نفقه عبارت است از کلیه مایحتاج همسر مرد و فرزندان و کسانی که واجب النفقه مرد می باشند را که عبارتند از نیازهای متناسب با شخصیت خانوادگی زن از قبیل مسکن و نیازهای عامیانه افراد واجب النفقه که شامل لباس و پوشاک خورد و خوراک و غذا وسایل ضروری زندگی و منزل هزینه های بهداشتی و درمانی و هزینه های متعارفی که برعهده یک همسر یا پدر می باشد را گویند.

اما زمانی که مرد این وظیفه و مسئولیت را انجام ندهد و از آن سر باز زند به اصطلاح گفته می شود که ترک انفاق (عدم پرداخت نفقه) کرده است.

وظایف زن در قبال مرد

همانطور که مرد در قبال زن وظیفه پرداخت نفقه و برآورده کردن مایحتاج آن را دارد زن هم نیز وظایفی را بر عهده دارد که به آن اشاره می کنیم.

شکایت کیفری ترک انفاق

ذات عقد نکاح روابط زناشویی می باشد در اصل در عقد نکاح هر کدام از زوجین نسبت به هم وظایفی را دارند و اما وظیفه مرد در بنیان کانون خانواده مشخص می باشد که برآورده کردن مایحتاج خانواده و کار کردن و نفقه  دادن است و اما وظیفه زن هم تمکین می باشد تمکین عام و تمکین خاص که هر کدام معنی خاص خود را دارد.

تمکین عام

یعنی پذیرش این که مرد ریاست خانواده را برعهده دارد و اموری که مرد می تواند از همسر خودش انتظار داشته باشد بسته به عرف و شخصیت و شانیت خانوادگی زن و آن انتظارات عبارتند از سکونت در خانه ای که مرد انتخاب نموده است.

اجازه زن از همسر هنگام خروج از منزل، رعایت نظافت شخصی بهداشتی و آرایش برای همسر با توجه به خواسته شوهر و رعایت عرف خانوادگی حسن معاشرت و خوش رفتاری با همسر. برای مشاوره حقوقی نفقه، می توانید با وکیل نفقه در تماس باشید.

تمکین خاص

یعنی همان وظایف اعمال زناشویی می باشد به طوری که زمینه فراهم نمودن همه خواسته های متعارف مرد در رابطه زناشویی اجابت گردد.

البته در این جا یک تبصره ای وجود دارد که به آن حق حبس می گویند و قانون آن را اینگونه تعریف می کند با توجه به اینکه مهریه زن حال باشد زن می تواند درخواست کند تا زمانی که مرد مهریه را پرداخت نکند زن تمکین خاص نمی کند و مرد همچنان باید نفقه زن را پرداخت نماید و در این جا زن از حق حبس خود استفاده نموده است.

پس با توجه به تعاریفی که از تمکین عام و تمکین خاص شده است چنانچه هیچ مانعی وجود نداشته باشد و مرد وظایف خود را انجام داده باشد و زن اگر تمکین عام یا تمکین خاص نکرده باشد مرد می تواند به همسر خود نفقه پرداخت نکند.

جرم ترک انفاق

با تکیه بر قانون مجازات اسلامی ترک انفاق مستوجب جرم و حبس می باشد و با توجه به این که مرد از نفقه زن خود سر باز زند قانون برای این جرم از سه ماه ویک روز تا پنج ماه حبس در نظر گرفته است.

در صورتی که زن از شوهر خود تمکین کرده باشد و مرد از وضعیت مالی و معیشتی و استطاعت مالی خوبی برخوردار بوده باشد ولیکن نفقه زن را نداده باشد در این موارد زن می تواند به دادگاه مراجعه نماید و شکایت کیفری ترک انفاق خود را مطرح نماید و در نهایت ممکن است مرد بازداشت و زندانی شود.

شکایت کیفری ترک انفاق

بعد از آن زن می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و شکایت مطالبه نفقه بدهد و دادگاه با نظر کارشناس با توجه به شخصیت خانوادگی و تحصیلات زن مبلغی را برای نفقه زن مشخص می کند و مرد را محکوم به پرداخت آن وجه می کند. برای مشاوره حقوقی نفقه، می توانید با وکیل نفقه در تماس باشید.

ترک انفاق جرم مستمر

ترک انفاق از جمله جرم های مستمر می باشد به این معنا که به دفعات مکرر قابل شکایت کیفری می باشد.

در مثالی مستمر بودن جرم ترک انفاق را روشن می کنیم بر فرض مثال زن برای ترک نفقه تا تاریخ مشخصی مثلا فروردین ماه شکایت کرده و محکوم کرده مرد را و بلافاصله بعد از گذشت آن ماه یعنی برج بعدی اردیبهشت زن می تواند شکایت مجدد برای نفقه ماه بعد را کند و به همین منوال پشت سرهم و مستمر که به آن جرم مستمر می گویند.

ترک منزل از طرف زن

حال به طور مثال فرض کنیم زن منزل مشترک را ترک کرده است برای اینکه بهانه ای و شکایتی از سمت زن برای مرد ایجاد نشود در این جا پیشنهاد می شود که مرد ماهانه مبلغی را به حساب زن به عنوان نفقه واریز گردد و در فیش واریزی کلمه بابت نفقه ذکر شود یا از طریق دیگر مثل پست بانک بابت پولی که ارسال می کند رسید بگیرد که بعدها اگر شکایتی مطرح گردید به عنوان سند و رسید بتواند مرد به آن استناد کند.

حال ممکن است بعد از شکایت کیفری ترک انفاق زن بر علیه همسرش، مرد برای این که زن را اذیت کند و به اصطلاح از آن زندگی دلسرد و مایوس کند خانه ای را که مناسب شرایط زندگی با شخصیت زن نمی باشد به عنوان زندگی و تمکین زن به همسر خود معرفی کند که در این جا قانون تعریفی دارد و دادگاه تصمیم و رایی بر ضرر مرد می دهد.

ترک نفقه فرزند

به موجب قانون مدنی نفقه اقارب در شرایطی خاص و اما نفقه فرزند بر عهده پدر می باشد و در صورتی که مرد استطاعت مالی داشته باشد و نفقه فرزند خود را پرداخت نکند، فرزند خودش در صورتی که حکم رشد داشته باشد و در غیر این صورت به درخواست مادر فرزند، از پدر شکایت کیفری می نمایند. و روند رسیدگی از طریق دادسرا و دادگاه پیگیری می شود. برای مشاوره حقوقی نفقه، می توانید با وکیل نفقه در تماس باشید.

نفقه فرزند بالای 18 سال

حال در مورد نفقه فرزندان تا چه سنی می باشد می خواهیم صحبت کنیم .نفقه فرزند پسر تا سن 18سالگی و پایان تحصیلات عالیه و فرزند دختر تا زمانی که ازدواج کند،و حال اگر فرزند دختر ازدواج کرد و همسرش فوت نمود و مستمری نداشته باشد یا دختر مطلقه گردید در این موارد مجدد نفقه دختر بر عهده پدر می باشد.

چنانچه فرزند پسر حتی بعد از 18 سال معلول باشد یا محجور به نحوی که پزشکی قانونی محجوریت آن را تایید هم کرده باشد و خودش نتواند کار کند و معاش خود را تامین کند در این شرایط هم مجدد نفقه این فرزند با پدرش می باشد.

نفقه اقارب

طبق ماده ۱۱۹۶ قانون مدنی در روابط بین اقارب فقط اقارب نسبی و در خط عمودی اعم از صعودی و یا نزولی ملزم به انفاق یک دیگرند.

پس طبق استناد به ماده فوق نفقه اقارب هم نیز واجب می باشد ولیکن طبق جدول و ترتیبی خاص فقط اقارب نسبی کسانی که رابطه نسبی و خونی با شخص دارند واجب النفقه هستند.

شکایت کیفری ترک انفاق

همچنین از بین اقارب و نزدیکان نسبی نیز افرادی هستند که در خط عمودی و صعودی یا نزولی می باشند و این مورد ها برای فرد تکلیف به پرداخت نفقه ایجاد می کند. یعنی پدر و مادر و اجداد هر قدر که بالا برود و هم چنین فرزندان و نوه ها هر چقدر که پایین بروند.

پس بستگان همسر و حتی برادر و خواهر ها و فرزندان آن ها و هم چنین خاله ها و عمه ها و عموها و دایی ها و فرزندانشان نیز واجب النفقه نیستند و شخص تکلیفی به پرداخت نفقه آن ها را ندارد.

در صورت هرگونه مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه مشاوره با وکیل کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه، تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، میتوانند آنرا برای شما تنظیم نمایند و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به ایشان، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند. مشاوره حقوقی آنلاین بهترین روش جهت مشاوره با وکیل پایه یک است.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از مشاوره حقوقی با وکیل استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل ملکی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی ملکی گذاشته اند. پنج وکیل اداره کار در زمینه دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی اداره کار است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران، مشاوره با وکیل های مجرب و با تجربه، بهترین وکیل پایه یک در تهران و شهرستان، مجرب ترین وکیل خاورمیانه، باهوش ترین وکیل پایه یک دادگستری، آدرس دفتر وکالت در تهران، مشاوره با وکیل پایه یک تهران و شهرستان، وکیل مجرب، بهترین وکیل آنلاین در تمام نقاط ایران، شماره وکیل با تجربه در تمام منطقه های تهران، شماره وکیل پایه یک دادگستری شهرری و شمیرانات، مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل، عریضه نویسی آنلاین با با تجربه ترین وکلای ایران، وکیل دادگستری خوب، مشاوره با وکیل دادگستری تهران، وکیل تهران فوری، مشاوره حقوقی فوری و ارزان، فوری ترین و ارزان ترین تنظیم دادخواست، مشاوره حقوقی با وکیل، مشاوره حقوقی تصویری، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی شبانه روزی، مشاوره حقوقی فوری، پادکست ایرانی، پادکست فارسی، پادکست واقعی، پادکست رایگان، پادکست جدید، پادکست کیفری، پادکست حقوقی، خفاش شب، فرید بغلانی، فیلم اعدام محمد بیجه در پاکدشت، عکس خفاش شب، لحظه اعدام محمد بیجه، پادکست های جنایی، پادکست جنایی رایگان، پادکست جنایی جدید را با دادپویان دنبال کنید.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *