حاملگی و سقط جنین

حاملگی و سقط جنین

در این مقاله آشنا میشوید با: حاملگی و سقط جنین، انواع سقط جنین، دلایل سقط جنین، جرم سقط جنین، دیه‌ سقط غیر قانونی جنین، شروط اجازه سقط جنین، سقط جنین در ایران، سقط قانونی جنین در بیمارستان و قصاص برای انداختن بچه. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سقط جنین چیست؟

سقط جنین به معنی از دست رفتن محصول حاملگی (جنین یا رویان) قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان بیشتر از این اصطلاحات برای توصیف هر گونه پایان حاملگی در سه‌ ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند.

سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است، اگرچه غالبا به لحاظ فنی و تخصصی، خاتمه یافتن بارداری به واسطه جراحی یا خارج کردن جنین یا رویان از رحم (پیش از آن که قادر به ادامه حیات باشد) را سقط جنین می‌گویند. مرگ جنین اگر به صورت خود به خود رخ می‌دهد به آن سقط خود به‌ خودی (ناخواسته) گفته می‌شود.

انواع سقط جنین

سقط خود به خودی

به سقط جنینی که بدون عمد و ناخواسته اتفاق بیافتد سقط خود به خودی می گویند. سقط خود به خودی، خود شامل انواع مختلفی است که برایتان توضیح می دهیم.

حاملگی و سقط جنین

  • سقط جنین کامل: در این سقط، جنین و دیگر محصولات حاملگی همراه با خونریزی به طور کامل از رحم خارج شده و درد به سرعت فروکش می کند.
  • سقط جنین ناقص: در این نوع سقط جنین، درد، خونریزی و باز شدن دهانه رحم اتفاق میافتد ولی بخشی از محصولات بارداری در رحم باقی می ماند.
  • سقط جنین اجتناب ناپذیر: در این نوع سقط، فرد تمامی علائم بارز سقط جنین یعنی پارگی کیسه آب، انقباضات شکمی، خونریزی در بارداری و باز شدن دهانه رحم را دارد که در این صورت سقط، اجتناب ناپذیر می باشد.
  • تهدید به سقط جنین: در تهدید به سقط جنین، خونریزی در بارداری، لکه بینی و کمی درد وجود دارد اما دهانه رحم هنوز باز نشده است. در این موارد احتمال ادامه یافتن بارداری وجود دارد.
  • سقط مکرر: سقط مکرر یکی دیگر از انواع سقط جنین خود به خودی می باشد. در صورتی که سقط جنین بیش از 2 بار در بارداری های پشت سر هم اتفاق بیافتد، سقط مکرر نامیده می شود. عوامل مختلفی ممکن است باعث سقط مکرر گردند اما در 50 درصد موارد سقط مکرر، هیچ عامل شناخته ‌شده‌ای را نمی‌توان یافت.
  • سقط فراموش شده: در سقط فراموش شده، جنین مرده است اما علائم سقط جنین مانند خونریزی و دل درد وجود ندارد. به سقط فراموش شده گاهی سقط ساکت یا بی صدا نیز می گویند.

سقط القایی (سقط عمدی)

پایان دادن به بارداری با خواست فرد، توسط دارو و یا عمل جراحی مانند کورتاژ، سقط القایی نام دارد. سقط القایی خود شامل دو نوع می باشد.

برای مشاوره کیفری، می توانید با وکیل کیفری تهران در تماس باشید.

سقط جنین درمانی

گاهی با توجه به تشخیص پزشک و بنا به دلایلی مانند تهدید جان مادر یا صدمه جدی به سلامت او در صورت ادامه‌ حاملگی، حاملگی ناشی از تجاوزات جنسی یا رابطه‌ نامشروع و یا احتمال تولد نوزادی با نقایص فیزیکی شدید یا عقب‌ ماندگی ذهنی، حفظ بارداری برای جنین و یا مادر پر خطر می باشد که در این صورت پزشک دستور ختم بارداری را می دهد.

سقط جنین الکتیو یا غیر قانونی

قطع حاملگی بنا به تقاضا و اراده‌ مادر قبل از این که جنین قدرت زنده ماندن در محیط بیرون از رحم را داشته باشد، امری غیر قانونی به حساب می‌آید. سقطی که در 2 ماه اول بارداری انجام شود، عواقب بسیار کمی دارد و توانایی باروری فرد را تغییر نمی‌دهد، اما احتمال عفونت لگنی کمی بالا می‌رود. اگر از روش جراحی برای این نوع سقط استفاده شود، احتمال حاملگی خارج رحمی در بارداری بعدی، سقط خود به خودی در سه‌ ماهه‌ دوم بارداری و کاهش وزن هنگام تولد نوزاد افزایش می یابد.

دلایل سقط جنین

بیشتر سقط‌ های زود هنگام به خاطر ناهنجاری‌ های جنین مثل ناهنجاری‌ های کروموزومی اتفاق می‌افتد. سقط ناخواسته ممکن است به علت‌ های دیگری مثل بیماری‌ ها نیز اتفاق بیفتد. سقط‌ هایی که دیرتر اتفاق می‌افتد، ممکن است به دلیل عفونت‌ ها، بیماری‌ هایی مانند دیابت یا تیروئید، واکنش سیستم ایمنی بدن مادر، رشد نا مناسب جفت، ضعیف بودن یا نارسایی دهانه رحم باشد.

حاملگی و سقط جنین

اگرچه برخی از آسیب‌ های فیزیکی به مادر نیز ممکن است باعث سقط جنین شود. هم چنین در بارداری‌ های بالای ۳۵ سال و هم چنین در مواردی که مادر، بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند تیروئید یا دیابت دارد و هم چنین در مواردی که مادر سابقه حداقل سه سقط را داشته است، باز هم احتمال سقط جنین وجود دارد، بنابراین در این شرایط مادر به مراقبت‌ های ویژه‌ ای نیاز دارد.

جرم سقط جنین

طبق ماده 306 قانون مجازات اسلامی جدید و مواد 622 ،623 و 624 در کتاب پنجم تعزیرات سقط جنین جرم محسوب و به مجازات مقرر در مواد مذکور و مادتین 716 الی 721 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد گردید. مگر این که سقط جنین مطابق تبصره ماده 718 قانون فوق باشد که در آن صورت جرم محسوب نمی گردد.

تبصره ماده 718 قانون مجازات اسلامی: هرگاه جنینی که بقای آن برای مادر خطر جانی دارد به منظور حفظ نفس (جان) مادر سقط شود، دیه ثابت نمی شود. (دیه تعلق نمی گیرد)

مجازات سقط جنین

چنانچه سقط جنین عمدا و با آگاهی با وارد کردن ضربه یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین بشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص به حبس از یک سال تا پنج سال حسب محکوم می گردد. 

در خصوص پزشک یا ماما و همچنین اشخاص خاص که وسایل سقط را فراهم می کنند و یا مباشرت به سقط می کنند حبس از دو تا پنج سال و هم چنین حکم به پرداخت دیه صادر خواهد شد. 

هرگاه بر اثر بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات و عدم مهارت در رانندگی متصدی وسیله نقلیه منتهی به قتل غیر عمدی بدین صورت که باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب جرم سقط جنین به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم خواهد شد.

اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله ای که باشد به عمد، غیر عمد یا خطا از بین ببرد، مسئول پرداخت دیه بوده و موظف است مقدار آن را بپردازد.

دیه‌ سقط غیر قانونی جنین

اگر جنین به صورت عمد و بدون مجوز از بین برود حکم سقط جنین پرداخت دیه است، قانون مجازات اسلامی در ماده‌ ۷۱۶ خود میزان دیه را برای این کار بر اساس مرحله‌ای که جنین در آن قرار دارد بیان کرده است.

  • اگر جنین به صورت نطفه باشد دو صدم دیه کامل.
  • اگر جنین به صورت علقه یا خون بسته شده باشد، چهار صدم دیه کامل.
  • اگر به صورت مضغه یعنی پاره گوشت باشد، شش صدم دیه کامل.
  • اگر به صورت استخوان باشد و هنوز گوشت نداشته باشد، هشت‌ صدم دیه کامل.
  • اگر در حالت گوشت و استخوان‌ بندی کامل باشد ولی روح در آن دمیده نشده باشد، یعنی پیش از چهار ماهگی، یک‌ دهم دیه کامل.
  • و اگر روح در آن دمیده شده باشد یعنی پس از چهار ماهگی، اگر پسر باشد، دیه‌ انسان کامل را دارد و اگر دختر باشد، نصف دیه و اگر در جنسیت شک باشد، سه‌ چهارم دیه کامل.

شروط اجازه سقط جنین

موارد‌‌ی وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌ که گاه ماد‌‌ر به بیماری مبتلاست که اد‌‌امه بارد‌‌اری برای سلامتی وی بسیار خطرناک و مهلک است یا این که جنین موجود‌‌ د‌‌ر رحم د‌‌چار ناهنجاری‌ هایی باشد‌‌ که با حیات جنین منافات د‌‌اشته و جنین بعد‌‌ از زایمان قاد‌‌ر به حیات نباشد‌‌. د‌‌ر این موارد‌‌، قانون گذار با چند‌‌ شرط اجازه سقط جنین را صاد‌‌ر کرد‌‌ه است. به عبارت د‌‌یگر با توجه به قانون سقط د‌‌رمانی، صد‌‌ور مجوز سقط د‌‌رمانی منوط به وجود‌‌ شرایط ذیل است:

حاملگی و سقط جنین

  • بیماری جنین که به علت عقب افتاد‌‌گی یا ناقص ‎الخلقه بود‌‌ن موجب حرج ماد‌‌ر است یا بیماری ماد‌‌ر که با تهد‌‌ید‌‌ جانی ماد‌‌ر توام باشد‌‌. احراز این شرط با تشخیص سه پزشک متخصص و معتمد‌‌ و با تایید‌‌ پزشکی قانونی خواهد‌‌ بود‌‌.
  • هنوز روح د‌‌مید‌‌ه نشد‌‌ه باشد‌‌ یعنی قرار د‌‌اشتن جنین د‌‌ر مرحله پیش از ولوج روح (چهار ماهگی). احراز این شرط بر اساس سونو گرافی‌ های معتبر د‌‌وره‌ ای صورت خواهد‌‌ گرفت.
  • رضایت زن، زن باید‌‌ با حضور د‌‌ر پزشکی قانونی و تکمیل فرم د‌‌رخواست اعلام رضایت کند‌‌. (حضور پد‌‌ر برای صد‌‌ور مجوز سقط د‌‌رمانی، ضرورتی نخواهد‌‌ د‌‌اشت).

سقط جنین در ایران

آمار دقیقی از سقط جنین در ایران در دسترس نیست و بر اساس تحقیقات صورت‌ گرفته آمار سقط غیر قانونی سالیانه حدود 290 هزار است. بیشترین محدوده سنی سقط بین 15 تا 24 سال بوده است، گرچه در تحقیقی دیگر صورت گرفته است جمهوری اسلامی ایران بیشترین میزان سقط جنین غیر ایمن را در این منطقه در بین سال‌های 1995 تا 2000 با رقمی بیش از 1000 سقط در روز به خود اختصاص داده است. در مطالعه‌ ای در تهران گزارش شد که سالیانه 11500 سقط در زنان متاهل به وقوع می‌پیوندد.

سقط قانونی جنین در بیمارستان

با اجرای طرح جوانی جمعیت در بسیاری از موارد حتی پزشکان نیز نمی‌ توانند اقدام به اجرای حکم سقط جنین کنند. بعد از اجرای این قانون، سقط جنین به عنوان یکی از جرایم عمومی مطرح شده و نمی‌توان تنها با اتکا به نظر پزشک آن را به‌صورت قانونی انجام داد.

برای مشاوره حقوقی کیفری، می توانید با وکیل کیفری در تماس باشید.

بر همین اساس در هر استان کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون سقط قانونی تشکیل خواهد شد و همه‌ درخواست‌ های سقط جنین در این کمیسیون بررسی خواهند شد. کمیسیون سقط جنین شامل یک پزشک متخصص زنان و زایمان، یک پزشک متخصص از سمت سازمان پزشکی قانونی و یک قاضی ویژه است. در واقع این کمیسیون است که ارجاع سایر پزشکان را بررسی کرده و قانونی‌ بودن و قانونی‌ نبودن آن‌ ها را مشخص می‌کند تا بر این اساس حکم سقط جنین اجرا شود.

مراحل انجام سقط جنین هم تنها در مراکزی امکان‌ پذیر است که از سوی سازمان پزشکی قانونی تعیین شده باشند. این مراکز تنها در صورتی می‌ توانند اقدام به سقط کنند که رای کمیسیون سقط قانونی صادر شده و قاضی ویژه‌ پرونده برای سقط مجوزهای لازم را ابلاغ کرده باشد.

قصاص برای انداختن بچه

باید توجه داشت که مطابق قوانین ایران مجازات قصاص برای سقط جنین حتی در فرض عمدی‌ بودن جنایت در نظر گرفته نشده است. و در هر مورد مطابق حالاتی که پیش از این بیان شد مرتکب با حبس و پرداخت دیه روبرو خواهد شد. البته باید به یاد داشت که اگر جنینی زنده متولد شود و دارای قابلیت ادامه حیات باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او پس از تولد شود و یا نقص او بعد از تولد باقی بماند قصاص ثابت است.

در صورت هرگونه مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکیل آنلاین یا وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه مشاوره با وکیل کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه، تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، وکیل میتواند آنرا برای شما تنظیم نماید و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به وکیل انلاین، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند. مشاوره حقوقی آنلاین بهترین روش جهت مشاوره با وکیل پایه یک است.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از مشاوره حقوقی با وکیل استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل ملکی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی ملکی گذاشته اند. پنج وکیل اداره کار دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی اداره کار است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

مهم ترین مقالات حقوقی دادپویان شامل: طنز حقوقی، رادیو حقوقی، کلیپ حقوقی، پکیج حقوقی، بسته حقوقی، بیمه حقوقی، فیلم حقوقی است که میتوانید در سایت حقوقی دادپویان مطالعه نمایید.

بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران، مشاوره با وکیل های مجرب و با تجربه، بهترین وکیل پایه یک در تهران و شهرستان، مجرب ترین وکیل خاورمیانه، باهوش ترین وکیل پایه یک دادگستری، آدرس دفتر وکالت در تهران، مشاوره با وکیل پایه یک تهران و شهرستان، وکیل مجرب، بهترین وکیل آنلاین در تمام نقاط ایران، شماره وکیل با تجربه در تمام منطقه های تهران، شماره وکیل پایه یک دادگستری شهرری و شمیرانات، مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل، عریضه نویسی آنلاین با با تجربه ترین وکلای ایران، وکیل دادگستری خوب، مشاوره با وکیل دادگستری تهران، وکیل تهران فوری، مشاوره حقوقی فوری و ارزان، فوری ترین و ارزان ترین تنظیم دادخواست، مشاوره حقوقی با وکیل، مشاوره حقوقی تصویری، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی شبانه روزی، مشاوره حقوقی فوری، پادکست ایرانی، پادکست فارسی، پادکست واقعی، پادکست رایگان، پادکست جدید، پادکست کیفری، پادکست حقوقی، خفاش شب، فرید بغلانی، فیلم اعدام محمد بیجه در پاکدشت، عکس خفاش شب، لحظه اعدام محمد بیجه، پادکست های جنایی، پادکست جنایی رایگان، پادکست جنایی جدید را با دادپویان دنبال کنید. ضمنا شما میتوانید از طنز حقوقی، کلیپ حقوقی، کلیپ کیفری، کلیپ جنایی، کلیپ قانونی، کلیپ قانون، رادیو حقوقی هم در قسمت رادیو استفاده کنید. امیر هاشمی مدیر سایت موسسه حقوقی دادپویان است. اینستاگرام حقوقی و اینستاگرام وکیل را هم دنبال کنید. استفاده از طنز هم موجب خوشحالی شما خواهد شد.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *