وکالت در طلاق

وکالت در طلاق

در این مقاله آشنا میشوید با: وکالت در طلاق، بررسی حق طلاق، راه های وکالت در طلاق، مراحل وکالت در طلاق، بررسی حق طلاق و حق طلاق و مهریه. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شما می توانید برای مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری با وکیل طلاق، با وکیل طلاق توافقی دادپویان در تماس باشید.

وکالت در طلاق چیست؟

طبق قانون حق طلاق با مرد است و فقط مرد است که می تواند بدون استناد به دلیلی زن را طلاق بدهد. اما زن این حق طلاق را ندارد مگر در موردی بتواند سختی و عسر و حرج خود را برای دادگاه اثبات کند.

وکالت در طلاق

لذا زن حق طلاق ندارد آنچه که در عرف به عنوان حق طلاق زن شناخته شده است، وکالت در طلاق است، با این توضیح که چون حق طلاق با مرد است و اکثرا امور حقوقی قابل نیابت دادن است لذا مردی که حق طلاق دارد، برای طلاق زن به خود زن وکالت در طلاق می دهد همانطور که می تواند به وکیل هم وکالت بدهد زن را طلاق دهد.

در اینجا به خود زن وکالت داده شده که در صورت لزوم از طرف و با نیابت و وکالتی که از مرد دارد خود را طلاق بدهد با درخواست طلاق به دادگاه.

برای مشاوره حقوقی خانواده، می توانید با وکیل خانواده تهران در ارتباط باشید.

بررسی حق طلاق

براساس قانون و شرع حاکم بر جامعه ما، حق طلاق به مردان اختصاص داشته و زنان تنها در چار چوب موارد مشخص شده در قانون می توانند تقاضای طلاق کنند. البته بعضی از زوجین به توافق می رسند که حق طلاق در اختیار زن هم قرار داشته باشد. به عبارتی مرد حق وکالت در طلاق را به زن منتقل کرده و از این طریق زن هم می تواند بدون نیاز به داشتن معاذیر مشخص شده در قانون نسبت به طلاق اقدام کند.

راه های وکالت در طلاق

زوج به زوجه از دو طریق می تواند وکالت در طلاق بدهد.

  • از طریق درج در ضمن عقد نکاح، عقد نکاح عقد لازمی است و شروطی نیز که در ضمن آن می‌آید، لازم می باشد. بنابراین عقد وکالت ضمن آن هم لازم می شود و وکالت زن در طلاق، غیر قابل عزل می باشد.
  • از طریق تنظیم وکالت نامه در دفاتر اسناد رسمی. عقد وکالت عقدی جایز است و مرد می تواند زن را هر وقت که بخواهد، از وکالت عزل کند، بنابراین مرسوم است که وکالت را در ضمن عقد لازم به زن اعطا می کنند.

مراحل وکالت در طلاق

مراحل طلاق با وکالت طلاق به این صورت است که در طلاق مثلا: زوجه، باید با وکالت خود برای شوهر وکیل دادگستری انتخاب کند و این طور نیست که به تنهایی بتواند به وکالت از همسر دادخواست طلاق بدهد وکیل دادگستری به عنوان وکیل با واسطه شوهر به همراه زوجه یا وکیل او دادخواست طلاق توافقی از طریق دفتر خدمات قضایی تقدیم دادگاه می کنند و با این توضیح نیازی به حضور شوهر در مراحل طلاق توافقی نیست و فقط زوجه محبور است که از جانب شوهر وکیل طلاق توافقی تعیین نماید.

وکالت در طلاق

در این نوع از وکالت، حقوق مالی و غیر مالی زن از جمله مهریه، نفقه، و حضانت فرزندان بستگی کامل به آنچه شوهر در وکالت اعطا کرده دارد و به عبارت دیگر حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه است که مشخص می کند زوجه می تواند تمام یا قسمتی از مهریه خود را وصول کند و یا مجبور است تمام آن را در قبال طلاق بذل کند.

حق طلاق و مهریه

داشتن حق طلاق و در عین حال داشتن حقوقی مانند: مهریه، با هم منافاتی ندارد. و زن در عین حال که می تواند حق طلاق را اعمال کند حق اعمال و مطالبه مهریه را دارد مگر آن که در ضمن آن عدم مهریه شرط شده باشد.

لذا زن هیچ گاه مهریه اش ساقط نمی شود حتی اگر ناشزه باشد زیرا در ناشزه بودن نفقه ساقط می شود نه مهریه، حتی اگر وی دارای روابط نامشروع باشد و از وی خیانتی در زندگی مشترک سر بزند. مگر آن که نکاح و ازدواج بر اساس تدلیس زن صورت گرفته باشد که در این صورت زن مستحق مهریه نخواهد بود.

در صورت هرگونه مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکیل آنلاین یا وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه مشاوره با وکیل کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه، تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، وکیل میتواند آنرا برای شما تنظیم نماید و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به وکیل انلاین، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند. مشاوره حقوقی آنلاین بهترین روش جهت مشاوره با وکیل پایه یک است.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از مشاوره حقوقی با وکیل استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل ملکی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی ملکی گذاشته اند. پنج وکیل اداره کار دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی اداره کار است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

مهم ترین مقالات حقوقی دادپویان شامل: طنز حقوقی، رادیو حقوقی، کلیپ حقوقی، پکیج حقوقی، بسته حقوقی، بیمه حقوقی، فیلم حقوقی است که میتوانید در سایت حقوقی دادپویان مطالعه نمایید.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *