مجازات کشتن فرزند توسط پدر

مجازات جرم کشتن فرزند توسط پدر چیست؟

در این مقاله آشنا میشوید با: مجازات جرم کشتن فرزند توسط پدر چیست؟ آیا اولیای دم را می شناسید؟ تفاوت قتل عمد و غیر عمد از طرف پدر، اگر مادر قاتل باشند اولیای دم چه کسانی هستند؟. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اولیای دم چه کسانی هستند؟

اولیا دم افرادی هستند که اختیار قصاص یا عفو قاتل را دارند.

مطابق ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، اولیا دم، همان ورثه مقتول هستند، لذا در هر مورد برای تعیین و تشخیص اولیای دم باید وراث فرد مقتول را شناسایی کرد.

در فرض سوال که فرزندی توسط پدر خود به قتل رسیده، با عنایت به ماده ۸۸۰ قانون مدنی که طبق آن، قتل از موانع ارث است. دیگر وراث مقتول جز پدر، اولیا دم او هستند. برای مشاوره حقوقی قتل، می توانید با وکیل قتل در تماس باشید.

مثلاً اگر مقتول دارای فرزند یا فرزندانی باشد و در طبقه اول ارث، وارث دیگری جز فرزندان و پدر نداشته باشد. فرزندان او اولیای دم او خواهند بود.

لازم به ذکر است که یکی از شرایط ثبوت قصاص در قتل عمد، انتفاع ابوت، و به عبارتی. فقدان رابطه پدر و فرزندی میان قاتل و مقتول است، لذا در فرض مورد سوال، اولیا دم حق و اختیاری در قصاص ندارند. لکن می‌توانند دیه را مطالبه کنند.

آیا تفاوتی در قتل عمد و قتل غیر عمد از طرف پدر وجود دارد؟

خیر، تفاوتی وجود ندارد و در هر حال ورثه مقتول هستند که می‌توانند، دیه او را مطالبه کنند.

مجازات کشتن فرزند توسط پدر

اگر مادر قاتل باشد، اویای دم چه کسانی هستند؟

چنان چه مادر قاتل فرزندش باشد، باز هم اولیای دم مقتول، وراث دیگر او (جز فرد قاتل) هستند و برای تشخیص آن باید به طبقات و درجات ارث مراجعه کرد.

مجازات دیه و زندان در انتظار پدری که قاتل است

چنان چه فرزندی توسط پدر خود به قتل برسد، در صورت تقاضای اولیای دم، قاتل به پرداخت دیه محکوم خواهد شد و از حیث جنبه عمومی جرم. چنانچه به تشخیص دادگاه اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه باشد یا آنکه بیم تجری مرتکب یا دیگران وجود داشته باشد. قاتل به تحمل سه تا ده سال حبس تعزیری نیز محکوم خواهد شد. برای مشاوره حقوقی قتل، می توانید با وکیل قتل در تماس باشید.

در قتل و جنایات غیر عمد (اعم از شبه عمد و خطای محض). بازهم در صورت تقاضای وراث. دادگاه حکم به پرداخت دیه صادر خواهد کرد.

هم چنین با وجود شرایطی، مانند آن که قتل غیر عمد، ناشی از تقصیر مرتکب باشد. دادگاه می‌تواند مرتکب را مطابق قانون تعزیر نماید.

در صورت تمایل به مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه وکلای مجرب و کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه بدوی و تجدیدنظر تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، میتوانند آنرا برای شما تنظیم نمایند و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به ایشان، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از خدمات حقوقی استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک مجرب، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل در زمینه دعاوی خانوادگی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی خانوادگی گذاشته اند. پنج وکیل در زمینه دعاوی کیفری دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی کیفری است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *