طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد

در این مقاله آشنا میشوید با: طلاق از طرف مرد، معایب طلاق از طرف مرد، حضانت فرزندان بعد از طلاق، مدارک مورد نیاز طلاق از طرف مرد، هزینه طلاق از طرف مرد، طلاق زن خیانتکار و متن دادخواست طلاق از طرف مرد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تشریفات طلاق از طرف مرد

‌طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه‌ تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

به طور کلی طلاق می تواند هم از طرف مرد باشد وهم از طرف زن و هم به طور توافقی ولیکن ما، در این مقاله که طلاق از طرف مرد می باشد را مورد بررسی قرار می دهیم. نکته ای را باید مد نظر قرار داد از این قرار می باشد که وقتی مرد می خواهد زن خود را طلاق بدهد باید در ابتدا با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه درخواست خود را تحت عنوان گواهی عدم امکان سازش همسر، ثبت نموده و سپس بعد از ثبت و ارسال آن به دادگاه و تعیین نوبت رسیدگی آن نزد قاضی بررسی و اتخاذ تصمیم گرفته شود.

طلاق از طرف مرد

این امر مستلزم تشریفاتی اعم از پرداخت و تعیین و تکلیف کلیه حق و حقوق قانونی زن و سپس مراحل بعدی آن شرکت در جلسات مشاوره و داوری از سوی دادگاه می باشد.

شرایط لازم برای طلاق از طرف مرد

برای مورد طلاق شرایط و دلایلی هم باید باشد که ذکر خواهیم کرد. و در کل مرد تحت هر شرایط و هر عنوانی این حق و اجازه را دارد که همسر خود را طلاق دهد ولیکن در صورت اعلام بعضی از موارد مطروحه از طرف مرد این شانس را بالا برده و در رسیدگی آن در دادگاه تسریع بیشتری داده می شود که زودتر به خواسته خود برسد.

شروط طلاق از مرد

عدم تمکین زن، عقیم بودن زن. بیمار یا صعب العلاج  بودن زن. سو رفتار زن و یا ترک زندگی از سوی زن. حبس طولانی مدت زن. و دلایل قانونی و محکمه پسند قوی با توجه به شرایط آن که قاضی آن را احراز کند که  اگر این موارد بالا باشد مرد فقط باید مهریه را بدهد.

در غیر این صورت باید نفقه، اجرت المثل ایام زناشویی و نحله را هم پرداخت کند. در هر صورت برای طلاق دادن زن از طرف مرد دست مرد خیلی بیشتر باز می باشد. و راحت تر می تواند به درخواست طلاق و هدفش برسد.

و مورد بعدی از شرایط برای مرد این می باشد که مرد بالغ، عاقل، قاصد. مختار نیز باشد، در توضیح این بند باید بگوییم که یعنی کسی که بالغ نباشد یا دیوانه باشد یا قصدی نداشته باشد یا از روی اکراه باشد. این طلاق پذیرفته نمی باشد.

متن دادخواست طلاق از طرف مرد

خواهان: …… مشخصات زوج (شوهر) خوانده:………. مشخصات زوجه (زن)

وکیل یا نماینده قانونی: …….. ( در صورت داشتن وکیل، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود)

خواسته یا موضوع و بهای آن: تقاضای طلاق (صدور گواهی عدم امکان سازش)

دلایل و منضمات دادخواست: 1– فتوکپی مصدق عقدنامه

شرح دادخواست:

ریاست محترم دادگاه خانواده….

با سلام

احترام به استحضار می رساند: با توجه به عقد نامه پیوستی اینجانب…… ( خواهان ) و زوجه خانم…… به تاریخ…….. با عقد دائم ازدواج نموده ایم. مدت……. سال / ماه از زندگی مشترک می گذرد. حاصل زندگی…. فرزند….. ساله می باشد (هیچ فرزندی نداریم.) حال توجها به اختلاف و ناراحتی های پیش آمده و عدم امکان ادامه زندگی مشترک و سوء رفتار نامبرده به استناد ماده 1133 قانون قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم نامبرده را دارم.

شرایط: تقاضای صدور حکم به حضانت اینجانب…. برای فرزندم را دارم. از لحاظ مالی معسر بوده و تقاضای تقسیط مهریه زوجه ام را دارم. (مهریه را یکجا پرداخت می کنم) اجرت المثل کاری همسرم را تا روز طلاق با تعیین مبلغ از طرف دادگاه به صورت یکجا می پردازم.

معایب طلاق از طرف مرد

ابتدا این پروسه شاید بالای شش ماه زمان ببرد، و مورد بعدی این که مرد باید تمام مهریه زن را پرداخت کند و اگر شرایط اصلی و محکمه پسند که در پاراگراف بالا به آن اشاره شد را نداشته باشد مرد باید تمامی حق و حقوق زن به علاوه نصف دارایی خود را به زن بدهد.

و در این جا باید اشاره به این موضوع نیز کرد در صورتی که مرد توان پرداخت حق و حقوق مالی زن را به طور یک جا نداشته باشد که بپردازد ،قانون برای این مورد هم پیش بینی های عادلانه ای نیز کرده است. برای مشاوره حقوقی طلاق، می توانید با وکیل طلاق در تماس باشید.

طلاق از طرف مرد

عبارتند از: اعسار و تقسیط محکوم به، حال شاید به ذهنتان بیاید. این کلمه یعنی چه؟ ما به شما خواهیم گفت که معنی آن چه می باشد، زمانی که مرد بخواهد دین و حق و حقوق مالی که بر گردنش می باشد را پرداخت کند و لیکن از عهده پرداخت آن بر نمی آید.

با توجه به دارایی مرد و میزان در آمد و حقوقش دادگاه بررسی و تحقیقات لازم را از اجراییات ثبت اسناد و استعلامات از بانک ها و حقوق دریافتی از محل کار وی را مورد بازبینی قرار می دهد و طوری که بر زندگی عادی وی خدشه ای وارد نشود. مبلغ محکوم شده را قسط بندی می کند.

ولی مستلزم این می باشد که مرد دادخواست اعسار خویش را تنظیم و ثبت نماید.

حضانت فرزندان بعد از طلاق

به طور کلی حضانت و نگه داری فرزندان بیشتر به مصلحت طفل اندیشیده می شود.

حضانت طفل تا سن7 سالگی چه فرزند پسر باشد یا دختر با مادر است. بعد آن اگر فرزند دختر باشد تا سن 9 سالگی و اگر پسر باشد تا سن 15 سالگی با پدر می باشد. و از این سنین فرزندان خودشان بنابر مصلحتشان می توانند.

و مخیر هستند که انتخاب کنند. که با کدام یک از والدینشان زندگی کنند.

البته با توجه به شرایطی خاص و تقدیم دادخواست به دادگاه صالح و در این بین با توجه به شرایطی خاص قاضی می تواند. حضانت هر یک از والدین را به نوبه خود ابطال و سلب نماید. به طور مثال اگر زن در مدت حضانت فرزند ازدواج کند. یا مرد وزن هر کدامشان به علت سو رفتار و اعتیاد. و مورد هایی از این قبیل که کوتاهی در نگه داری و تربیت فرزند شود می تواند باعث ابطال حضانت شود.

طلاق زن خیانتکار

به این نکته بسیار مهم باید توجه داشت که در فرض اثبات رابطه نامشروع زنی که شوهر دارد مهریه او از بین نمی رود به عبارت دیگر حتی اگر زنی از بابت هر جرمی در زندان هم که باشد می تواند از زندان دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت شوهر تقدیم دادگاه کند. 

گرچه در این مواقع دیده شده است که زن از ترس آبروریزی و دادگاه، در قبال طلاق و شکایت نکردن شوهر حاضر به گذشت از مهریه و اصطلاحا طلاق توافقی شده است ولی از حیث مقررات حقوقی اثبات رابطه نامشروع باعث از بین رفتن مهریه نخواهد شد.

بر طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند در نهایت رای (گواهی عدم امکان سازش) صادر خواهد شد ولی ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه ناشی از ازدواج می باشد که در رای دادگاه منعکس می گردد.

فرض کنید که مردی به دلیل رابطه نامشروع همسرش، شکایت کرده و در این خصوص رای قطعی محکومیت صادر شده باشد حال بخواهد دادخواست طلاق به استناد آن تقدیم دادگاه خانواده کند. برای مشاوره حقوقی طلاق، میتوانید با وکیل طلاق در تماس باشید.

خوب جای سوال که رای دادگاه چه خواهد بود؟ در این مورد توضیح داده شد که اگر مرد قبلا پرداخت نکرده باشد حتی در صورت اثبات رابطه نامشروع دادگاه موظف است که نسبت به مهریه در ضمن رای طلاق تعیین تکلیف کند و مرد را مکلف به پرداخت کند البته اگر مهریه عند الاستطاعه باشد پرداخت مهریه موکول به استطاعت مرد و اثبات آن از طرف زوجه می باشد.

مدارک مورد نیاز طلاق از طرف مرد

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ها
  • اصل سند ازواج و کپی آن

در صورت گم شدن مدارک می توانید به مرجع صادر کننده آن ها مراجعه و درخواست المثنی دهید زیرا برای ثبت اولیه آنها حداقل گواهی آن مرجع الزامی می باشد.

نکته مهم در مورد سند ازدواج: از آنجایی که اکثرا طبق رسم و رسومات معمولا سند ازدواج تحویل و تقدیم خانواده همسر می شود. یا در دسترس مرد نمی باشد. لذا مرد می تواند با مراجعه به دفترخانه ازدواجی که در آن ثبت نموده است. درخواست رونوشت سند ازدواج از آن دفترخانه را نماید.

حال سوالی پیش می آید که اگر آن دفترخانه جایش را تغییر داده باشد یا سردفتر دار فوت نموده باشد چه باید کرد؟

در این صورت شما ابتدا صفحه دوم شناسنامه خود را نگاه بیندازید. و ببینید که شماره دفترخانه ثبت شده چند می باشد و با مراجعه به دفتر اسناد و املاک همان شهر یا منطقه و یا حتی به صورت تلفنی بپرسید که آدرس جدید و یا در صورت فوت سردفتر، کفیل جدید آن دفترخانه  را به راحتی بیابید. و رونوشت سند ازدواجتان را تهیه کنید.

هزینه طلاق از طرف مرد

در کل هیچ فرقی بین دادخواست طلاق چه از طرف مرد باشد و یا چه از طرف زن باشد نمی کند و هزینه های آن طبق قانون آیین دادرسی مدنی جز دعاوی غیر مالی محسوب می شود.

مزایا گرفتن وکیل در طلاق از طرف مرد

اولا در صورت گرفتن وکیل و انتخاب وکیل متخصص دیگر نیازی به حضور مرد در هیچ کدام از جلسات مشاوره و داوری و رسیدگی دادگاه  نمی باشد و دوما وکیل متخصص شما با رعایت غبطه و مصلحت شما نحوه پرداخت. تمامی حق و حقوق زن و تکلیف حضانت فرزندان را به طور دقیق رسیدگی و مدیریت می کند.

طلاق از طرف مرد

 و سوما مرد حتی در زمان اجرای صیغه طلاق در دفتر ازدواج و طلاق هم حاضر نمی شود. و در کمال آرامش به کارها و فعالیت های روزانه خود رسیدگی می کند.

دادگاه صالح رسیدگی کننده

طبق قانون حمایت خانواده محل رسیدگی به دعوای خانوادگی و طلاق، در محل زندگی زن رسیدگی می شود. بنابراین محل رسیدگی به درخواست طلاق در دادگاهی که زن در آن حوزه سکونت دارد رسیدگی می شود.

در صورت تمایل به مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه وکلای مجرب و کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه بدوی و تجدیدنظر تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، میتوانند آنرا برای شما تنظیم نمایند و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به ایشان، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از خدمات حقوقی استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک مجرب، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل در زمینه دعاوی خانوادگی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی خانوادگی گذاشته اند. پنج وکیل در زمینه دعاوی کیفری دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی کیفری است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *