طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن

در این مقاله آشنا میشوید با: طلاق از طرف زن، شرایط رسیدگی طلاق از طرف زن، شرایط دوازده گانه ضمن عقد، حضانت فرزند، هزینه طلاق از طرف زن، طلاق از طریق نفقه و شکایت از شوهر معتاد در طلاق از طرف زن. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دادخواست طلاق از طرف زن

با توجه به این که معمولا طبق شرع و قانون معمولا حق طلاق با مرد می باشد و این که زن بخواهد درخواست طلاق بدهد و مراحل قانونی آن را به ثمر برساند تا اثبات آن راهی طولانی و دشواری را باید طی کند.

و اما ما در ابتدا پیشنهاد می کنیم که با وکیلی که متخصص و مجرب و کاملا به مسایل و دادخواست های خانواده مسلط می باشد مشورت نموده و یا روند درخواست و پیگیری آن را به وکیل محول نماید، تا این که فرد متخصص از پیچ و خم های طرح دعوا و حق و حقوق های قانونی با مطرح کردن اصولی به بهترین نتیجه دلخواه موکل خود نیز برسد.

معمولا برای شروع به درخواست طلاق از طرف زن باید به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه نموده و دادخواست طلاق به درخواست زوجه را ثبت نماید و پس از ثبت دادخواست و ارسال به آن مجتمع مربوطه و تعیین وقت رسیدگی و گذراندن دوره مشاوره و تعیین و تکلیف حقوق مادی و معنوی زن و داشتن توجیه مناسب برای متقاعد کردن نظر قاضی و موافقت همسر با درخواست طلاق موافقت می شود و پس از صدور رای و گذشتن مواعد قانونی آن با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق صیغه طلاق خوانده می شود و در اینجا خاتمه کار می باشد.

طلاق از طرف زن

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه طلاق مراجعه کنید.

اگر همسر زن با درخواست طلاق موافقت ننماید این جا تازه شروع مشکل و اثبات آن می باشد که حتما باید دلایل زن برای متقاعد کردن دادگاه برای طلاق باید قوی و مستند به قانون باشد،که مادر این مقاله به شما راه کارهای قانونی آن را خواهیم گفت.

شرایط رسیدگی طلاق به درخواست زن

ما سه مورد را برای رسیدگی به طلاق به درخواست زن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مورد اول از این قرار می باشد که هر زمان حق و حقوق مادی معنوی و جانی  و حیثیتی زن به خطر بیفتد می تواند به استناد ماده 1146 ناظر به ماده 1130 قانون مدنی از محاکم مربوطه تقاضای طلاق خود را درخواست نماید.

مورد دوم شرط وکالت در طلاق می باشد.که در این مورد مرد حق طلاق خود را به زن داده وزن هر زمانی که بخواهد با این حق و توجیه متناسب می تواند همراه با یک وکیل متخصص که وکالت در طلاق را تسلیم آن وکیل نموده به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه نموده و درخواست طلاق را ثبت نماید.

مورد سوم در سند ازدواج و عقد نکاح یک سری شروطی می باشد که از آن به عنوان شرایط دوازده گانه نام برده می شود که زمانی که مرد آن شروط را در سند ازدواج در هنگام عقد در دفتر ثبت ازدواج و طلاق امضا می کند به آن شروط ملزم و پایبند می شود و در صورت استنکاف از آن زن، با استناد به آن شروط می تواند درخواست خود را ارایه وبا تکیه به آن از قانون طلاق بگیرد.

شرایط دوازده گانه ضمن عقد عبارتند از

  • استنکاف مرد از نفقه یا عدم توانایی در دادن آن به مدت 6 ماه.
  • مبتلا بودن زوج به بیماری لاعلاج.
  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل طوری که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
  • جنون مرد زمانی که امکان فسخ ازدواج نباشد.
  • اشتغال مرد به شغلی که باعث آبروریزی برای زن است.
  • حبس زوج برای مدت پنج سال یا بیشتر.
  • شوهر زندگی زناشویی را به مدت 6 ماه متوالی بدون عذر موجه ترک کرده باشد.
  • محکوم شدن مرد به مجازات حدی و تعزیری.
  • مرد بعد از گذشت 5 سال زندگی نتواند بچه دار شود.
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش.
  • بد رفتاری شوهر.
  • در صورت مفقودالاثر شدن زوج به مدت 6 ماه پس از رجوع زوجه به دادگاه.

حضانت فرزند

در هر نوع طلاقی دادگاه تکلیف حضانت فرزندان را با توجه به توافق والدین برعهده خودشان می گذارد و مدنظر قرار می دهد و در دادنامه نیز ذکر می نماید ولیکن چنانچه توافقی صورت نپذیرد. قانون برای این مورد هم پیش بینی کرده و از قرار زیر می باشد.

بر اساس قانون حضانت فرزندان چه پسر باشد یا دختر تا سن 7 سالگی با مادر می باشد و دختر بعد 7 سالگی تا 9 سال تمام قمری  و پسر بعد 7 سالگی تا 15 سالگی با پدر می باشد و بعد از این سنین انتخاب حضانت با فرزند می باشد که بخواهد با کدام یک از والدین زندگی کند.

حال در این جا سوالی پیش می آید که آیا اگر فرزند انتخاب کند که بخواهد با مادر خود زندگی کند، تکلیف نفقه فرزند چه می شود؟ آیا با مادر است؟ برای مشاوره حقوقی طلاق، میتوانید، با وکیل طلاق در تماس باشید.

جواب:نفقه ریشه در ولایت دارد و ربطی به حضانت ندارد و با تکیه براین قاعده همچنان نفقه فرزند با پدر می باشد.بله حضانت قابل انتقال می باشد ولی ولایت خیر.

طلاق از طریق نفقه

در قانون مدنی، ماده 1129 در خصوص استنکاف شوهر یا عجز از پرداخت نفقه تدوین شده است. بر اساس این ماده در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید.

هم چنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه، بر این اساس، طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن پیش بینی شده است. لذا در صورتی که مرد نفقه همسر خود را ندهد و زن با مراجعه به دادگاه حکم انفاق به سود خود را بگیرد و با وجود صدور اجراییه علیه شوهر، مرد نتواند نفقه دهد یا از پرداخت آن استنکاف کند، زن می تواند به لحاظ عدم پرداخت نفقه، تقاضای طلاق نماید.

در این حالت، قاضی به جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

شکایت از شوهر معتاد در طلاق از طرف زن

طبق بند ۲ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانواده خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک مجدد به مصرف موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.

طبق این ماده قانونی و بند ۷ عقدنامه صرف اعتیاد دلیل بر طلاق از همسر معتاد به مواد مخدر (شیشه، تریاک و…) نیست بلکه باید شرایط زیر وجود داشته باشد تا دلیل بر طلاق گرفتن از شوهر معتاد شود. برای مشاوره حقوقی طلاق، می توانید با وکیل طلاق در تماس باشید.

طلاق از طرف زن

اولا: اثبات اعتیاد شوهر برای طلاق از جانب زن اهمیت دارد زیرا دادگاه لزومی به اثبات موضوع ندارد و شما به عنوان شخص درخواست دهنده باید دلایل اثبات اعتیاد شوهر برای طلاق را به دادگاه ارائه دهید مانند:

  • مراجعه به مراکز ترک اعتیاد به خصوص داشتن گواهی مراجعه مکرر به مراکز اعتیاد در اثبات اعتیاد مستمر بسیار اهمیت دارد.
  • مدارک پزشکی اثبات کننده اعتیاد.
  • شهادت شهود در کنار سایر دلایل در اثبات اعتیاد تاثیر دارد.

دوما: اثبات عدم درمان و ترک مکرر مواد مخدر که باعث خلل بر اساس زندگی بوده لذا وجود اعتیاد دلیل عسر و حرج زن نبوده بلکه اولا درمان تاثیری نداشته و دوما اعتیاد مضر بر زندگی مشترک باشد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف زن

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ها
  2. اصل سند ازواج و کپی آن

در صورت گم شدن مدارک می توانید به مرجع صادر کننده آن ها مراجعه و درخواست المثنی دهید. زیرا برای ثبت اولیه آنها حداقل گواهی آن مرجع الزامی می باشد.

نکته مهم در مورد سند ازدواج : از آنجایی که اکثرا طبق رسم و رسومات معمولا سند ازدواج تحویل و تقدیم خانواده همسر می شود یا در دسترس مرد نمی باشد. لذا مرد می تواند با مراجعه به دفترخانه ازدواجی که در آن ثبت نموده است. درخواست رونوشت سند ازدواج از آن دفترخانه را نماید.

حال سوالی پیش می آید که اگر آن دفترخانه جایش را تغییر داده باشد یا سردفتر دار فوت نموده باشد چه باید کرد؟

در این صورت شما ابتدا صفحه دوم شناسنامه خود را نگاه بیندازید و ببینید که شماره دفترخانه ثبت شده چند می باشد. و با مراجعه به دفتر اسناد و املاک همان شهر یا منطقه و یا حتی به صورت تلفنی بپرسید. که آدرس جدید و یا در صورت فوت سردفتر، کفیل جدید آن دفترخانه  را به راحتی بیابید. و رونوشت سند ازدواجتان را تهیه کنید.

هزینه طلاق از طرف زن

در کل هیچ فرقی بین دادخواست طلاق چه از طرف مرد باشد. و یا چه از طرف زن باشد نمی کند و هزینه های آن طبق قانون آیین دادرسی مدنی جزء دعاوی غیر مالی محسوب می شود.

و اما در خصوص هزینه وکیل در این دادخواست با توجه به تجربه و پیگیری های مطالبات حقوقی و معنوی زن کاملا بستگی به وکیل انتخابی و توافقات دو طرف دارد.

مزایای گرفتن وکیل در طلاق از طرف زوجه

با توجه به این که دادخواست طلاق به درخواست زوجه از دادخواست ها یی پیچیده و اثبات و استناد آن به مواد قانونی کاری تخصصی می باشد. و نیاز به تجربه بالا در به ثمر رساندن این درخواست دارد پیشنهاد ما این می باشد.

که حتما با وکیلی که در حوزه خانواده فعالیت دارد مشورت کرده، و وکالت دهید. و اما ما در این جا به چند مورد از مزایای وکیل گرفتن در این دادخواست اشاره خواهیم کرد.

طلاق از طرف زن

اولا در صورت گرفتن وکیل ،و انتخاب وکیل متخصص دیگر نیازی به حضور زن در هیچ کدام از جلسات مشاوره و داوری و رسیدگی دادگاه نمی باشد و دوما وکیل متخصص شما با رعایت غبطه و مصلحت شما نحوه پرداخت و تمامی حق و حقوق شما و تکلیف حضانت فرزندان را به طور دقیق رسیدگی و مدیریت می کند. و سوما زن حتی در زمان اجرای صیغه طلاق در دفتر ازدواج و طلاق هم حاضر نمی شود. و در کمال آرامش به کارها و فعالیت های روزمره خود رسیدگی می کند.

قانون جدید دادگاه صالح برای رسیدگی به طلاق

طبق قانون حمایت خانواده براین اساس بوده برای ملاحضه حال زن در دادخواست های خانواده مرجع صالح آن، آدرس و اقامتگاه زن مورد ملاک دادگاه بوده است. ولیکن طبق قانون جدید که چند ماه می باشد. که کمی رویه آن را عوض کردند به روش زیر می باشد.

چنانچه دادخواست را مرد ثبت و ارسال نماید مرجع صالح رسیدگی به آن دادگاه محل اقامت خوانده که زن می باشد هست. و اگر زن دادخواست را مطرح نماید به محل آدرس خوانده که مرد می باشد ارسال و رسیدگی می شود,که در اینجا تبصره ای آورده می شود و از این قرار می باشد چنانچه زمانی که زن دادخواست را مطرح و ثبت نمود.

اگر مرد ساکن شهر دیگری باشد، در اینجا به محل آدرس زن استناد و ارسال می گردد. و محل رسیدگی دادگاه، شهر زن و منطقه خودش می باشد و این ملاحضه ای می باشد. که قانون به زنان کرده است. و برعکس آن این ملاحضه برای مردان در نظر گرفته نشده است.

در صورت تمایل به مشاوره حقوقی راجع به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادپویان در سریعترین زمان ممکن، مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری داشته باشید.

ضمن مشورت با وکیل پایه یک دادگستری، سوال حل نشده ای برای شما باقی نمیماند. ضمن اینکه وکلای مجرب و کارکشته دادپویان، با بیش از سیزده سال تجربه حرفه ای در تمام زمینه های حقوقی و کیفری، تمام راهکارهای لازم را به شما ارائه میدهند و اگر نیازی به تنظیم لایحه بدوی و تجدیدنظر تنظیم شکواییه، تنظیم دادخواست یا تنظیم اظهارنامه شد، میتوانند آنرا برای شما تنظیم نمایند و یا در صورت لزوم، میتوانید با اعطای وکالت نامه به ایشان، صفر تا صد پرونده را برای شما انجام دهند.

طراحی سایت موسسه حقوقی دادپویان به گونه ای است که در سریعترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید از خدمات حقوقی استفاده کنید.

دادپویان حامی شما عزیزان و بهترین موسسه حقوقی است که با بیش از سیزده سال تجربه فعالیت های حقوقی و با بیش از سی وکیل پایه یک مجرب، به صورت تخصصی مشاوره حقوقی میدهد و وکالت میکند.

به عنوان مثال، چهار وکیل در زمینه دعاوی خانوادگی دارد که صرفا فعالیت و تمرکز خود را در حوزه دعاوی خانوادگی گذاشته اند. پنج وکیل در زمینه دعاوی کیفری دارد که صرفا تمرکز آنها دعاوی کیفری است و به همین منوال دعاوی دیگر.

در صورت تمایل میتوانید پادکست جنایی دادپویان را هم دنبال کنید. این پادکست روایت پرونده های جنایی ایرانی است که به موسسه حقوقی دادپویان ارجاع شده است.

تیم پشتیبانی دادپویانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم پشتیبانی دادپویان

تیم پشتیبانی موسسه حقوقی دادپویان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *